ویترین نمایش آثار طراحان بسته بندی ایران | بسته ها

ویـترین نـمایش آثــار طــراحان بستـه‌بنـــدی ایــــران

Share your work and let others know about your abilities!
Menu

مراسم سخنرانی، معرفی آثار برگزیده و اهدا جوایز "دومین دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور" برگزار شد

مراسم سخنرانی، معرفی آثار برگزیده و اهدا جوایز "دومین دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور" برگزار شد

آئیین اهدای جوایز دومین دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور عصرگاه جمعه 21 مهر 1396 با حضور اساتید این رشته، مهمانان خارجی، شرکت‌کنندگان و علاقمندان به این رشته در خانه هنرمندان برگزار شد. مهمانان خارجی این مراسم که برگزیدگان مهمترین جوایز جهانی در زمینه طراحی بسته بندی از کشور ارمنستان بودند، نیز در این مراسم حاضر بودند و سخنرانی کردند.


ایمان آل مظفر: سه بخش جدید به بخش‌های دوسالانه اضافه شد

در ابتدای مراسمدبیر دوسالانه ایمان آل مظفر ضمن شرح برخی توضیحات و بیان تفاوت‌های این دوره با دوسالانه پیشین، گفت: مختصری درباره این رویداد صحبت می‌کنم و پس از آن از عوامل استودیوی Backbone Branding می‌خواهم که برای ما دقایقی صحبت کنند. همچنین او توضیحات کاملی را در رابطه با مراحل طی شده و تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه و نحوه داوری ارائه داد.

باید دین خودمان را به این حرفه ادا کنیم!

آل مظفر درباره دعوت از مهمانان خارجی این مراسم گفت: «جستجو کردیم و موفق‌ترین استودیوی طراحی بسته‌بندی که مورد توجه بسیاری از طراحان این حوزه است و اخیراً جایزه طلای Pentaaward را نیز به دست آورده‌اند به این دوسالانه دعوت کردیم. این دوستان ضمن حضور در این رویداد تجربیات خود را به ما منتقل می‌کنند و ورک‌شاپی را هم در مدرسه ویژه برگزار خواهند کرد.

او در انتها گفت ما می‌خواهیم تاثیر خودمان را در موفقیت و شکل‌گیری این عرصه بگذاریم و دین خودمان را به این حرفه ادا کنیم.

 

 

امراله فرهادی: چنین رویدادهایی نیاز به حمایت افراد مستقل بخش خصوصی دارد

سپس امراله فرهادی در سخنانی کوتاه گفت: «حضور پرشور شما در این مراسم، اتفاق بسیار خوبی است که پیغامی روشن و امیدوارکننده دارد. به همه شما و خصوصاً استودیوی حرفه‌ای Backbone  خیر مقدم و به ایمان آل مظفر خسته نباشید می‌گویم که یک تنه چند سالی است این داستان را پیش می‌برد. آرزو می‌کنم از نفس نیفتد و ضمناً از کسانی که در دبیرخانه و داوری این رویداد همکاری می‌کنند نیز تشکر می‌کنم. این دوسالانه توسط بخش خصوصی و بدون کوچکترین حمایتی از هیچ جایی برگزار می‌شود. به یقین اشکالات کم نیست اما نسبت به چند سال گذشته بهتر شده است.

یقیناً نقدهای فراوانی وجود دارد به خصوص در داوری! ما خودمان داور هستیم اما به داوری نقد داریم. یقیناً خطاهایی وجود دارد، چیزهایی از دید ما پنهان مانده اما با تمام اینها سعی کردیم بی‌طرفانه و بدون جانبداری، کار داوری را انجام دهیم.

می‌توانیم اشکالات فراوانی داشته باشیم اما خودمان باید همت کنیم و این اشکالات را برای پیشرفت کار برطرف کنیم و اجازه می‌خواهم اینجا از آقایان استفان آذریان، استفان آوانسیان، الیزا مالخاصیان، کریستین خلوشیان و مری سرکسیان، طراحان، مدیران هنری و بنیان‌گذار استودیوی مهمان‌مان تشکر کنم که در این مراسم حضور دارند.

 در ادامه برنامه بار دیگر ایمان آل‌مظفر پشت تریبون رفت و ضمن تشکر از اساتید، گروه طرح و برنامه و داوران از کسانی که حامی این مراسم بودند، تقدیر کرد.

 

استفان آوانسیان: ما استودیوی شجاعی هستیم که با مشتری‌های باجرأت کار می‌کنیم

سپس از استفان آذریان موسس و مدیر خلاقیت و استفان آوانسیان برند استراتژیست استودیو Backbone Branding  دعوت شد تا به روی سن بروند و دقایقی را برای مخاطبان و مهمانان صحبت کنند.

در ابتدا استفان آوانسیان برند استراتژیست این گروه به پشت تریبون رفت و گفت:

«من از اعضای بک بن هستم. شش ماه قبل از طرف بسته‌ها دعوت شدیم که در این رویداد شرکت کنیم، از آنجایی که می‌دانستیم در این زمینه مخصوصاً در شاخه برندینگ مساله جدی است، مطمئن شدیم که باید در این رویداد شرکت کنیم. ما مطمئن هستیم که اینجا بستر خوبی برای در میان گذاشتن نظرات و ایده‌های‌مان وجود دارد و از همین محیط‌ها ایده‌هایی بوجود می‌آید که مخاطبان را به وجد می‌آورد. ما چند روزی که در ایران هستیم دریافتیم که فرهنگ غنی‌ای دارید و تحت تاثیر قرار گرفتیم. می‌دانیم که با داشتن چنین فرهنگ غنی‌ای، چشمه‌هایی یافت می‌شود که می‌‎توان ایده‌های منحصر به‌فرد خلق کردو این برای ما افتخار بزرگی است.»

 

استفان آذریان: با ریشه‌های فرهنگی ایران آشنا هستم

در مهمترین قسمت این برنامه استفان آذریان موسس Backbone Branding  با لهجه زیبایی خود را به فارسی معرفی کرد و از شناخت و ارادت خود از ایران گفت:

«خیلی خوشحالم که اینجا هستم چون ریشه‌های فرهنگی قوی‌ای دارد. در واقع من از کودکی با ایران در ارتباط بودم چون چند نسل قبل من در ایران زندگی می‌کردند و من با ایران و ریشه‌های فرهنگی آن آشنا هستم. هر جا که بتوانم شما و کشورتان را تبلیغ می‌کنم. باید بگویم که برای من ایران یک طرف و بقیه دنیا یک طرف است. این یک واقعیت برای من است. [به فارسی].

 آذریان: ایده‌های دانشجویی‌ام بعدها راه خود را پیدا کردند

وی درباره شروع و شیوه کارش گفت:

«من 15 سال است که به دیزاین مشغول هستم و با یک آرزو زندگی می‌کنم که یک سری واقعیت‌ها را تغییر بدهم که با آنها موافق نیستم. به جز این آرزو یک آرزوی خیلی بزرگتر هم دارم که آن این است که بتوانم برای مردم و کشورم مفید و موثر باشم. من با خاک کشورم غنی هستم. من فعالیت‌هایم را با یک آرزو شروع کردم و آن بک بن شد. بک بن همان تیمی است که افرادش روز و شب آرزوهایشان را با هم به اشتراک می‌گذارند برای رسیدن به آن فعالیت می‌کنند.

در دوران دانشجویی من زیاد تجربه می‌کردم و آرام آرام اینها بعدها به واقعیت پیوست و روی تمبرها و سایر چیزها از آن استفاده شد. در دوران دانشجویی جایزه برندپری چین را به خودم اختصاص دادم. فرنیچر و طراحی های اینچنینی انجام می‌دادم و اینها تمرینات من بود. در دوران تجربه، یک سری طراحی‌ها را روی آبمیوه و از این دست داشتم که بعدها مشتری خود را پیدا کرد و سال 2005 به خط تولید رسید و الان یکی از برندهای به نام و گران‌قیمتی است که در ده کشور محصولاتش استفاده می‌شود.»

سال 2010، تولد Backbone

وی در ادامه گفت: «در سال 2010 بک بن کارش را آغاز کرد و همین بسته‌بندی محصول آبمیوه بزرگترین مشتری را برای ما آورد و توانستیم کارمان را شروع کنیم. یادم است وقتی یک استودیوی جوان بودیم، مشتری ما را به یک دلیل اصلی انتخاب کرد و آن این بود که ما جوان هستیم و انگیزه زیادی برای رسیدن به موفقیت داریم و برای پول کار نمی‌کنیم. این یکی از اولین پروژه‌هایی بود که انجام دادیم و خیلی معروف شد و بیش از ده جایزه بین‌المللی اول یا دوم را برای‌مان آورد و این ما را به وجد آورده بود. چون آن امیدی که داشتیم تا به بازارهای بین‌المللی وارد شویم در حال به حقیقت پیوستن بود.»

 

جوایز بین‌المللی دلیلی بر ورود به بازار جهانی نیست!

بنیانگذار Backbone Branding  در ادامه صحبت‌ها و فراز و فرود استودیواش گفت: «سال 2014 برای ما سال بسیار مهمی بود. سال 2014 بر مبنای طراحی بسته‌بندی «عسل بِز» توانستیم مشتری‌های خوبی گرد خودمان جمع کنیم. در سال 2014 خیلی از این اتفاقات به واقعیت نپیوست و متاسفانه خیلی از پروژه‌های‌مان از طرف مشتری‌ها متوقف شد.

واقعیت این است که زندگی خودش راه را به شما نشان می‌دهد. زندگی به سمتی که با آن عهد بسته‌‎ایم پیش می‌رود اما این ما هستیم که معمولاً به دلایل عصبانیت، عدم صبر و همچین چیزهایی از مسیر خارج می‌شویم. سال 2014 ما در شرف ورشکستگی بودیم چون بدهی‌های زیادی داشتیم و هیچ امیدی برای برآورده‌کردن آرزوی اصلی‌مان نداشتیم. چه از نظر روحی و چه از نظر مالی در بحران بودیم. هیچ راه حل دیگری نمانده بود باید از صندلی دیزاین بلند میشدم و کاری می‌کردم تا این کشتی غرق نشود. در میان اطرافیانم، لیستی از افراد مهم و تاثیرگذار جمع کردم. سه نفر از این دوستان به من پیشنهادهای خوبی دادند و می‌خواهم به آنها اشاره کنم چون بسیار مهم است.»

 

سه راز موفقیت Backbone

او سه راز موفقیت استودیوی خود را اینگونه بیان کرد:

«اولین موضوع این بود که اگر هدفی داری با تمام وجود به سمتش برو. من متوجه شدم که این کار را انجام ندادم! دومین نفر به من پیشنهاد داد که وقتی داری به اوج موفقیت می‌رسی باید موفقیت بعدی را برنامه‌ریزی کنی. یعنی قبل از رسیدن به موفقیت اول باید برنامه موفقیت بعدی را طراحی کنی و این ربطی به دیزاین یا کار دیگری ندارد و در همه موارد فراگیر است. من متوجه شدم که چرا موضوعات و امکان موفقیت از کنارم گذر می‌کنند اما من در حال افول هستم. سومین نکته، مهم‌ترین چیزی بود که روی من تاثیر گذاشت. ما در دفتر جمع شده‌بودیم و روی این موضوع بحث می‌کردیم و آنجا گفتم که نمی‌توانم در مورد معرفی محصولاتم به بیرون کشور موفق عمل کنم. متوجه شده بودم که راه نجات دادن این کشتی ورود به بازار بین‌المللی بود و این برای من نقطه عطف بود. سوال از جواب برایم مهم‌تر بود. جولای 2014 متوجه شدیم که ما طراحی‌های خوبی آماده‌کردیم اما آنها را در معرض دید نگذاشتیم. آنجا سعی کردیم با تمام توان آن را با وبلاگ، سایت‌ها، مدیا و انتشارات تبلیغ کنیم. و خیلی زود به جواب رسیدیم و در کمتر از 3 ماه 500 نامه و 30 پیشنهاد کاری داشتیم که 3 تا از آنها به مرحله قرارداد رسید. در کمتر از سه ماه به موضوعات جدی پروژه‌هایمان پرداختیم و این اولین ورود ما به بازار بین‌المللی بود. مثلاً دیگو مارادونا رستورانی در ابوظبی داشت و کارهای بسته‌بندی آن را به عهده گرفتیم یا اینکه یکی از رستوران‌های لوکس مسکو به نام موس با ما وارد همکاری شد.»

سال 2015، سال شکوفایی استودیوی استفان

وی درباره ورود استودیواش به بازار جهانی گفت: «2015 برای ما با شدت و قدرت خاصی شروع شد چون مشتری‌های بین‌المللی ما را شناخته بودند. سال 2015 ده پروژه بزرگ و جهانی داشتیم و هر سال به این تعداد اضافه می‌شود.

سال 2016، موفقیت‌های تجاری و 6 جایزه جهانی

استفان در ادامه درباره روند کار استودیو در سال 2016 گفت: «سال 2016 پلتفرم دیزاین تینکینگ - ما را انتخاب کرد که پر از افراد سرشناس و متخصص بودند. ما 6 جایزه در این سال داشتیم که یکی از آنها از امریکا و 5 تای آنها از پنت آوراد شانگهای بودند. آن سال برای ما سال خیلی مهمی بود چون فهمیدیم که جوایز هدف اصلی ما نیست. جوایز هدف نیستند، فرصت هستند. ما 36 جایزه بین‌المللی و 40 مورد منتشر شده در کتاب‌ها و ده مصاحبه با مراکز مهم دنیا در کارنامه داریم.»

سال 2017، سال طراحی و تولید محصولات Backbone

استفان آذریان موسس بک بن برندیگ درباره برنامه سال 2017 خود اینگونه سخن گفت: «آن چیزی که در سال 2017 برای ما مهم است، رسیدن به نقطه‌ای است که آرزوی ما که ممکن است متفاوت باشد، است. باید به آن پیمانی که با زندگی بستیم ،با زیرکی و انعطاف برسیم. در واقع ملکه ذهن‌ما شده که نمودار برنامه‌ریزی برای موفقیت بعدی چه گونه است.سال 2017 برای ما سال تولید محصولات خودمان است. ما در حال همکاری با شرکت‌های گوناگون هستیم. در حال حاضر نه تنها طراحی بلکه تولید و مارکتینگ محصولات را هم به عهده گرفته‌ایم.»

نسل جدید باید ایران را به جهان معرفی کند

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود خطاب به حاضران گفت: «در نهایت باید بگویم که پتانسیلی که در ایران است چه از نظر ثروت، فرهنگ و انسانیت برای دنیا در حدی که هست، ناشناخته مانده است. من این را متوجه می‌شوم چون هم داخل و هم خارج ایران هستم. دنیا باید به این موضوع توجه کند چون چیز برای یادگیری از ایران بسیار است. نسل جوان مسئولیت سنگینی به عهده دارند که ایران را به دنیا درست معرفی کنند. اگر این حس مسئولیت را حس کنید، خیلی قوی‌تر و بهتر جلو می‌روید. من این صحبت‌ها را از صمیم قلبم می‌گویم و خیلی خوشحالم که در این برنامه هستم و امیدوار و مطمئنم که بسته‌ها به یک رویداد بسیار بزرگتر تبدیل می‌شود و به سوی یک آینده خیلی بهتر حرکت خواهد کرد. ممنون از مهمان‌نوازی شما و آرزوی موفقیت برای کسانی که جایزه خواهند گرفت، دارم و امیدوارم جوایز و موفقیت‌های بزرگ‎‌تری کسب کنند. [به فارسی] متشکرم.»

 

بخش اهدای جوایز دومین دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور

 

نفرات برگزیده بخش حرفه‌ای:

آقایان بیژن جناب، امراله فرهادی، علیرضا مصطفی‌زاده و مجید عباسی داوران بخش حرفه‌ای دعوت شدند تا برای اهدای جوایز این بخش به روی سن بروند.

 

احسان اکبری برای بسته‌بندی‌های دلاتو (تقدیر شده)

خانم ساناز یزدانی از استودیو طراحی Sunstar (تقدیر شده)

آیدا جاموسی برای نوشیدنی‌های گازدار i6 (تقدیر شده)

احسان اکبری برای طراحی بسته‌بندی آجیل و تنقلات مستر ناتس (برگزیده سوم)

آقای محمد کریمی برنده سه میلیون جایزه نقدی، تندیس و گواهی دوسالانه، استودیو ماستر فوده، آدامس صد در صد گیاهی نیچردنت (برگزیده دوم)

خانم ساناز فخرآذری برنده 5 میلیون جایزه نقدی، تندیس و گواهی بسته‌ها برای مجموعه بسته‌بندی‌های رستوران ایتالیایی بونو (برگزیده اول)

 

برگزیدگان بخش خلاقیت‌های تجربی و دانشجویی:

برای اهدای جوایز این بخش آقای بهرام کلهرنیا و خانم‌ مریم کهوند، و آقای مهرزاد دیرین داوران این بخش به روی سن فراخوانده شدند.

رامین عسگری برای کرم جیسی (تقدیر شده)

آرش هنرور برای بسته‌بندی‌های سفیدآب (تقدیر شده)

عسل فرشچی تبریزی برای بسته‌بندی CD بازی‌های لگو برنده تندیس، دیپلم افتخار و 50 درصد تخفیف دوره شش ماهه آموزش بسته‌بندی در آموزشگاه ویژه (برگزیده)

مجموعه کامل برچسب نیز به مدت سه ماه این سه نفر را برای تحت آموزش قرار گرفتن با حقوق، مورد حمایت قرار داد. گفتنی‌است مجموعه کامل برچسب اعلام کرد بعد از این دوره سه ماهه ، در صورت کسب نمره قبولی، این سه نفر می‌توانند به کار خود در این مجموعه ادامه دهند.

 

بخش نگاه ویژه:

داوران مسعود نجات، مانی نورایی، حسین پژمان‌فرد برای اهدای جوایز دعوت شدند.

محمد کریمی از استودیو ماستر فوده آدامس بایودنت (تقدیر شده)

 

بخش استودیو برتر سال:

برای اهدای جایزه این بخش خانم شاهسوند، آقایان فرهادی و بیژن جناب به روی سن رفتند و متن بیانیه داوران این بخش را خانم شاهسوندبه این ترتیب قرائت کرد:

«امروز سفارش‌دهندگان، تولیدکنندگان و طراحان بسته‌بندی با چالش‌های متعددی روبرو هستند. در زمینه سفارش ایجاد زبان مشترک میان سفارش‌دهنده و طراح و رسیدن به اهداف طرفین نیاز به فعالیت و فرهنگ‌سازی دارد. از سوی دیگر بسیاری از آثار طراحان بسته‌بندی به علت محدودیت‌های تولید دستخوش تغیرات شده و از مسیری که برای آن در نظر گرفته شده است، دور می‌گردد. با وجود رویارویی با موارد و مشکلاتی که ذکر شد بسیاری از استودیوهای طراحی بسته‌بندی همچنان به تولید آثار متعدد و قابل توجه مشغولند و هدف از ایجاد «بخش استودیوی برتر» توجه به این استودیوها و معرفی آثار آنها به مخاطبان بوده است. هیأت داوران دومین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور در بخش استودیوی برتر، با در نظر گرفتن موارد زیر استودیوی برتر را انتخاب نموده است:

  • کثرت و تعدد آثار
  • تنوع و گوناگونی پروژه‌های استودیو
  • خلاقیت و نوآوری
  • ایجاد الگو و یونیفرم مناسب برای هر مجموعه

لازم به ذکر است که انتخاب هیأت داوران تنها در محدوده آثار ارسال شده و در مقایسه با دیگر آثار ارائه شده در این بخش صورت گرفته است. امید داریم که با وجود تمامی محدودیت‌ها و چالش‌های روبروی استودیوهای طراحی بسته‌بندی در نمایشگاه‌های بعدی شاهد آثار نوآورانه‌تری باشیم. هیأت داوران دومین دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور در بخش استودیوی برتر، آقایان جناب، فرهادی و میترا شاهسوند جایزه برتر را به «استودیو آتی بال» تقدیم می‌کند.»

 

در انتهای این مراسم از همکاران فعال در برگزاری این رویداد، خانم‌ها شادی رمضانی، پریسا فانی، الناز ستاری دانش، فرشته جوادی، الهام احمدی و آقای محمدرضا گل‌پرور نیز تقدیر شد.

 

عکاس: الهام احمدی و لیلا ابراهیمی

انعکاس اخبار مراسم سخنرانی، معرفی و اهدا جوایز  آثار برگزیده "دومین دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور" در خبرگزاری‌ها:

خبرگزاری ایسنا (01)

خبرگزاری ایسنا (02)

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری مهر

باشگاه خبرنگاران جوان (01)

باشگاه خبرنگاران جوان (02)

خبرگزاری فارس

تسنیم

سایت تخصصی روزرنگ

بازنشر در